Felanmälan
nabo är vår tekniska förvaltare
Boende i fastigheten kan göra en felanmälan vardagar mellan kl.7 och kl.16.
Ring 010-288 00 26 eller maila felanmalan@nabo.se
Man blir då inom kort kontaktad av ansvarig fastighetsskötare som bokar tid för kontroll och eventuell åtgärd. Nabos tekniker, Metin, kommer vanligtvis till oss på onsdagar. Klicka på Fastprislistan för att få en uppfattning om vad du kan få hjälp med.
Jouranmälan till nabo
Vid akuta ärenden som behöver åtgärdas omedelbart, ringer du dygnet runt 010-288 00 26.
Med akuta fel menas fel som kan vålla skador på person eller egendom, t ex vattenläckor eller allvarliga elfel. Om du ringer jouren obefogat kan du bli ansvarig för kostnaderna för jourutryckningen. Är du osäker kontaktar du någon i styrelsen innan du ringer.
Strömavbrott
Om du drabbas av strömavbrott i lägenheten ska du i första hand kontrollera den jordfelsbrytare och de automatsäkringar du har i lägenheten. Om dessa inte löst ut kan felet bero på att en huvudsäkring löst ut. Dessa sitter i respektive uppgångs elrum och är inte tillgängliga för medlemmarna. Kontakta i i första hand någon styrelsemedlem för att få hjälp. Alla i styrelsen har nyckel till våra elrum och kan hjälpa till att byta den trasiga säkringen. Så här byter man propp.
Att till jouren anmäla ett elfel som visar sig bero på en trasig säkring medför en kostnad på cirka 4 500 kronor som den anmälande får stå för.
TV
Har du fått problem med ditt digitala kabel-tv utbud? Kontrollera först att digitalboxen lyser grönt och att din tv är inställd på digitalmottagning genom HDMI-uttaget. Använd tv-fjärrkontrollens SOURCE-knapp för att komma dit.
Hjälper inte detta når du Telenor på telefon 020-222 222 alla dagar kl. 8.00–22.00.
OWNIT telefoni och bredband
Vid dåligt ljud i IP-telefonen eller tillfälliga bredbandsproblem kan du i första hand starta om din router. Det är lådan med de blinkande lamporna i bredbandsskåpet.
Dra ut elkontakten från vägguttaget, vänta 10 sekunder och stoppa tillbaka den. Det tar ca 5 minuter därefter innan du kan testa om problemen har försvunnit.
Kvarstår problemen kolla om
1. lamporna på routern lyser
2. om strömförsörjningens gröna lampa lyser.
Har du några frågor eller behöver hjälp, kontakta Ownits kundservice på tel. 08-525 073 00.
Hissen
Vid fel eller stopp på hissarna gäller telefonnummer till KONE hisservice: 0771-50 00 00 (knappval 1). Öppet dygnet runt.
Försök lokalisera felet själv först om dörren inte vill gå igen helt. Det kan vara små stenar som ligger på golvet eller tröskeln, vilka förhindrar dörren från att fungera som normalt. Det är inte gratis när KONE plockar bort småstenar.
Avloppsproblem
En av de viktigaste åtgärderna för att undvika stopp i köksavloppen är att inte spola ner icke vattenlösliga ämnen. Matfett, olja och liknande kan vara varmt och lättflytande när det hälls ner i köksavloppet men stelnar fort och fastnar i avloppsledningarna. Genom att då och då spola köksavloppet med hett vatten kan många stopp förhindras. Kaustiksoda eller andra propplösningsmedel ska inte användas om det rinner undan sakta i avloppet.
Arbetet med att åtgärda stopp av denna typ, som kräver medverkan av Nabos tekniska förvaltning eller annan entrepenör, får du själv betala. Avloppsrensning i lägenhet genom nabo kostar 950 kr. (2023).
Vatten
Ledningsnät kallas alla de ledningar i marken som transporterar dricksvatten till ditt hem, men också transporterar avloppsvatten från vårt hus till avloppsreningsverk. Utan ledningsnätet skulle du varken få vatten i dina kranar eller kunna spola ner vatten i dina avlopp i kök och badrum. Stockholm Vatten Avfall står för distributionen. Vid fel i ledningsnätet kan störningar uppstå. Numera kan du få en sms-varning i din mobil eller fasta telefon när problem uppstår. Har du inte registrerat dig för tjänsten kan du göra det här.
Aktuella driftstörningar kan du se här.
Journummer till Stockholm Vatten: 08-454 25 70
Stäng av vattnet
I kök och badum finns behov att ibland stänga av vattnet. I lägenheterna finns avstängningskranar (sk. ”Ballofix”) under diskbänken och i badrummet. Vanligt är att avstängningskranarna efter ett antal år kärvar. De mår bättre om du "motionerar" dem årligen. I nödläge finns en huvudkran i varje fastighet – kontakta styrelsen.
(Klicka på bilden för större format).
Har du fått en vattenskada?
Läs broschyren om vattenskador i bostadsrättförening.
Klicka för större bild.