Nyinflyttad?
Välkommen till bostadsrättsföreningen Solängen, som omfattar Bennebolsgatan nr 8–18. Vi hoppas att du kommer att trivas här! Här nedan finns viktig information för dig som nyinflyttad. Information finns också i den bopärm som du har fått av säljaren. Har du några frågor är du välkommen att kontakta någon i styrelsen.
Börja och läs den trevliga broschyren Välkommen till vår bostadsrättsförening!
I de tre husen, som stod färdiga för inflyttning hösten 2006, finns 87 lägenheter. Fastigheten ägs av bostadsrättsföreningen. Du äger alltså inte din lägenhet utan det gör föreningen. Det du köper är rätten att bo i lägenheten, rätten att disponera den, vilket kallas nyttjanderätt. För det betalar du en årsavgift till föreningen. Den är till för att betala din lägenhets del av fastighetens totala kostnader (el, uppvärmning, försäkring, skatt, räntor m.m.). Årsavgiften betalas månadsvis i förskott.
Som medlem i bostadsrättföreningen ansvarar du för att din lägenhet hålls i gott skick och att fel som uppstår åtgärdas. Föreningen svarar för det ”yttre” underhållet av exempelvis fasader, yttertak och trapphus. Mer detaljerad information om detta finns i bopärmen, flik 1 och alltid aktuell info hittar du här.
FÖRENINGEN
Styrelse
Bostadsrättsföreningen sköts av en styrelse, som väljs av medlemmarna på föreningens årsstämma. Den årliga föreningsstämman hålls under våren. Vilka som ingår i styrelsen och deras telefonnummer står på anslagstavlan i entrén i varje port och finns också på föreningens hemsida.
Styrelsen informerar medlemmarna regelbundet via ett informationsblad.
Förvaltare
Den ekonomiska förvaltningen sköts av Nabo Group AB, som också varje månad tar in din avgift. Vid första inbetalningen uppmanas du att välja betalningssätt via antingen autogiro, e-post eller e-faktura. Vill du komma i kontakt med Nabo?
Här kan du utföra en del inställningar och även läsa stämmoprotokoll m.m. Klicka på nabo.se och välj Kontakt och sedan Boende/hyresgäst i menyn. Logga in med din bankID.
Hur ansöker jag om e-faktura?
Anmälan sker via din internetbank. Sök upp Nabo bland leverantörer av e-faktura, antingen Nabo eller endast stor första bokstav N.
Hur ansöker jag om autogiro?
Anmälan sker via din internetbank > Autogiro. Sök på bankgironummer 811-1551 eller på namnet NABO. Ange ditt kundnummer som betalarnummer i din bank, ditt kundnummer finner du på din avi. Kom ihåg att också välja om du vill ha dina avier till din epostadress eller till din brevlåda, i annat fall så skickas inga avier ut.
Felanmälan
Anmälan av fel som föreningen ansvarar för i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen sker till nabo. Gör en felanmälan vardagar mellan 7 och 16. Ring 010-288 00 26 eller maila felanmalan@nabo.se
Jouranmälan
Vid akuta ärenden som behöver åtgärdas omedelbart, ringer du dygnet runt till nabo på 010-288 00 26.
Med akuta fel menas fel som kan vålla skador på person eller egendom, t ex vattenläckor eller allvarliga elfel. Om du ringer jouren obefogat kan du bli ansvarig för kostnaderna för jourutryckningen. Är du osäker kontaktar du någon i styrelsen innan du ringer.
LÄGENHETEN
Strömavbrott i lägenheten
Om du drabbas av strömavbrott i lägenheten ska du i första hand kontrollera den jordfelsbrytare och de automatsäkringar du har i lägenheten. Om felet inte finns där så kontaktar du någon i styrelsen, som kan hjälpa till att kontrollera om en huvudsäkring har gått sönder. Alla ledamöter i styrelsen har nycklar till elrummen där huvudsäkringarna finns.
Att till jouren anmäla ett elfel som visar sig bero på en trasig säkring medför en kostnad på cirka 3 500 kronor som den anmälande får stå för.
Hemförsäkring
Alla behöver ha en hemförsäkring och när du flyttar måste du se till att försäkringen gäller för ditt nya boende. Det gör du enkelt genom att ringa ditt försäkringsbolag och teckna en ny hemförsäkring för det nya boendet. Du behöver även teckna ett bostadsrättstillägg som kostar endast några tior i månaden.
Adressändring
På Skatteverkets hemsida kan du adressändra via deras e-tjänst. Utöver Skatteverkets tjänst finns också tjänsten adressandring.se.
Elavtal
För att elen ska fungera i din nya bostad behöver du se till att du har ett gällande elavtal. Du behöver teckna ett elnätsavtal med den nätleverantör som äger elledningarna i det område du flyttar till. Du behöver också teckna ett elavtal med ett elhandelsföretag. Välj gärna ett avtal med el från fossilfria energikällor som vind, sol eller vatten. Dessutom behöver du säga upp avtalet för bostaden som du flyttar ifrån.
Nycklar till lägenheten
När du flyttade in ska du förutom nycklar till lägenheten och övriga utrymmen fått särskilda nycklar till postfacket och bokningslåset i tvättstugan.
Låspunkten AB, Landsvägen 57 i Sundbybergs centrum, har hand om vårt låssystem. Behöver du extra nycklar till din bostadsrätt så kontakta via mail Gill Fjellström, gill.fjellstrom@gmail.com, som är nyckelansvarig. Hon beställer dina nycklar för avhämtning. Gill behöver namn, personnummer, telefonnummer och nyckelnummer (CLO145 plus nummer och eventuella bokstäver i nedre vänstra hörnet). Tillsammans med Låspunkten har styrelsen skapat ett säkrare system för nyckelhanteringen. Vid låsbyte måste nya låset tillhöra vårt system.
Bredband, kabel-TV och IP-telefoni
Alla lägenheter är anslutna till Ownit IT:s bredband och får kabel-TV från Telenor. I din avgift ingår grundutbudet på TV, bredband 1 Gbit/s samt trådlös IP-telefoni utan månadskostnad. Utbud utöver detta står varje lägenhetsinnehavare för. Digitalbox inklusive kort samt router (tjänstefördelare) tillhör lägenheten. För att bredbandstjänsten ska fungera störningsfritt behöver du aktivera den hos Ownit. Läs mer på länken: https://www.ownit.se/kundservice/guider/abonnemang/aktivering/aktivering...
Andrahandsuthyrning
Du får inte hyra ut din bostadsrätt i andra hand utan att först ha ett godkännande från styrelsen.
Förändringar i lägenheten
Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar ingrepp i bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme eller vatten, eller andra väsentliga förändringar av lägenheten. Detta innebär att du alltid ska kontakta styrelsen innan du påbörjar ett förändringsarbete i din lägenhet.
Köksfläkt
Spiskåpan/köksfläkten utgör en del av bostadens ventilation. Du får inte, utan tillstånd av föreningen, byta ut en sådan kökskåpa.
Ventilation/värme
Uteluft tillförs våra lägenheter genom ventiler placerade under några fönster i varje lägenhet. Genom frånluftsventiler i kök och badrum sugs inneluft ut. Systemet är noga inställt för att tillräckligt luftbyte ska ske. Om ett fönster ständigt står öppet, även med en liten springa, rubbas balansen mellan till- och frånluft och även inomhustemperaturen kan påverkas. Om du behöver vädra så gör detta genom att öppna fönster eller balkongdörr helt under en kort stund.
Upplever du att det är för varmt i lägenheten under den kalla årstiden kan du försiktigt skruva ner en eller två termostater. Stäng dock inte helt eftersom radiatorn då kan frysa vid låg utetemperatur. Skulle dessa åtgärder inte ge önskat resultat kan du kontakta Nabos tekniska förvaltare för kontroll av flödet i radiatorerna.
Problem med avloppen
För att undvika stopp i köksavloppen ska du inte spola ner icke vattenlösliga ämnen. Matfett, olja och liknande kan vara varmt och lättflytande när det hälls ner i köksavloppet men stelnar fort och fastnar i avloppsledningarna. Låt det istället stelna i sitt kärl som du sedan torkar ur. Genom att då och då spola köksavloppet med hett vatten kan många stopp förhindras. Kaustiksoda eller andra propplösningsmedel ska inte användas. Om du får stopp i avloppen så kontakta Nabos tekniska förvaltning. Arbetet med att åtgärda stopp av denna typ får du själv betala.
BALKONG OCH FASAD
Balkongskydd och markiser
Balkongskydd och markiser ska sys av fastställt tyg, Sattler eller motsvarande kvalitet och med färg 314-362-120 grön. Marknadsförs bl. a. av Svenska Lamella i Vällingby. Telefon: 08-87 59 87.
Parabolantenn
Parabolantenn får sättas upp först efter skriftligt tillstånd från föreningens styrelse. Styrelsen godkänner endast parabolantenner med en största radie av en meter och montering ska ske så att hela parabolantennen, det vill säga både tallrik och signalhuvud, befinner sig innanför balkongräcket eller avgränsningen av uteplats i markplanet.
Antenn får inte fästas i väggen på grund av risk för fuktskador. Skälet till att antenn inte får fästas på t ex balkonräcket är att styrelsen är juridiskt ansvarig om antennen eller delar faller ner och skadar person eller egendom.
Ingrepp i fasaden
Du får inte göra några som helst ingrepp i fasaden. Vår fasaduppbyggnad är mycket ömtålig och dyrbara skador kan uppstå om ytan skadas. Om något ska monteras på fasaden ska du först kontakta någon i styrelsen.
GEMENSAMMA UTRYMMEN
Soprum
I föreningen finns två soprum som är avsedda för hushållssopor, vilka sorteras enligt de anslag som finns i soprummen. Du får inte ställa några sopor utanför kärlen. Grovsopor lämnar du vid en återvinningscentral, t ex Bromma eller Hässelby. Som grovsopor räknas allt som det inte finns ett kärl för i soprummet.
Tvättstugan
En tvättstuga finns i port nr 8 och tider bokas genom tavlor på väggen i tvättstugan. Tvättstugan är avsedd endast för medlemmarnas tvätt. Du ska ha fått en nyckel till ditt bokningslås. När du använder tvättstugan ska bokningslåset sitta på plats på den aktuella tvättiden och markera vem som använder tvättstugan. Tvättstugan får endast användas under bokningsbara tider, d v s från 07.00 till 22.30 (sista halvtimmen för den extra torktiden).
Regler för tvättstugans skötsel finns i tvättstugan och på hemsidan. Fel och brister i tvättstugan ska i första hand anmälas till styrelsen och i andra hand till Nabos tekniska förvaltning.
I tvättstugan finns fem tvättmaskiner. Fyra av dessa är avsedda för normal tvätt och den femte är en grovtvättmaskin. De fyra normaltvättmaskinerna är optimerade för många tvättar och snabba program. Grovtvättmaskinen är avsedd för tyngre tvätt som mattor, tunga täcken osv. Denna maskin drar fyra gånger så mycket energi som normal- tvättmaskinerna. Det är således både snabbare och mer energibesparande att köra sin hushållstvätt i två normalmaskiner än att köra grovtvättmaskinen. Det ligger i allas intresse att föreningens energikostnader är så låga som möjligt.
Föreningslokal och övernattningsrum
Föreningen har ett övernattningsrum i port nr 18 som kan hyras av alla medlemmar. Rummet har tre sovplatser och det finns dusch/toalett i anslutning till rummet. Kostnaden är 200 kronor per natt. Bredvid övernattningsrummet finns en samlingslokal för cirka 20 personer. Lokalen kostar 250 kronor per dag/tillfälle.
Bokning kan ske via nätet. Avgiften debiteras dig månaden efter. Mer information finns på hemsidan och där hittar du också bilder och hur du bokar. Telefonnummer till de som lämnar ut nycklarna finns anslaget även i porten.
Bilkörning och parkering
Inom vårt område gäller parkeringsförbud, enligt skylt vid infarten, utom på förhyrda platser och på gästparkeringen. Parkeringsförbudet gäller även i fickorna i anslutning till husen. Gården är också en lekplats för barnen och för allas trivsel ska vi inte köra in där med bil i onödan.
Föreningen har 56 parkeringsplatser, varav 22 i carport. Fr o m den 1 september 2024 är samtliga p-platser elektrifierade och kan förses med laddare eller motorvärmare.
Önskar du hyra en parkeringsplats/carportplats kontaktar du Sverige Parkering genom länken här. Telefon: 077-017 55 00. Sverige Parkering skickar också ut räkningar för parkeringsplatserna.
En avgiftsbelagd gästparkering finns med 18 platser, som vi delar med brf Solgläntan och brf Liv. Avgiften är 5 kronor per timme och som högst 45 kronor per dygn. Avgiftsplikt gäller alla tider på dygnet. Sverige Parkering har i uppdrag att övervaka parkeringsbestämmelserna.
Lekstugan och gården
Vår lekstuga kräver litet omtanke. Bord, stolar m.m. mår bäst av att bli inställda vid dagens slut. Dörren och fönstren ska också stängas av den som lämnar lekstugan.
Barnvagns- och cykelrum
I varje port finns ett barnvagnsrum. I vissa barnvagnsrum är det trångt; försök då använda ett rum i närliggande port. Tanken med barnvagnsrummen är att det ska vara lätt att komma åt de vagnar man använder ofta. Övriga vagnar och leksaker bör förvaras i det egna förrådet. Detta gäller också för barncyklar om de inte kan förvaras i cykelrummen.
För att förhindra brand och hålla utrymningsvägarna fria får inte barnvagnar, cyklar eller andra föremål förvaras i trapphusen. Även i våra tre cykelrum är det trångt. Endast cyklar får förvaras i dessa rum. Det finns även cykelställ vid varje port.
Portkoden
Portkoden byts regelbundet. Portkoden är till för att skydda våra hus och lägenheter från obehöriga besök. Var noggrann med hur du sprider koden och lämna inte ut den till tillfälliga besökare. Det bästa är att möta varuleveranser, bud m.m. i porten och därmed inte lämna ut koden. Släpp inte heller in okända personer genom ytterdörren utan att fråga vem de ska besöka.
Behöver du ställa upp porten
Våra portar öppnas via en motor och om du ställer upp dörren så får motorn arbeta hårt och går till slut sönder. Har du behov av att ställa upp porten under en kortare period så måste du stänga av motorn ovanför dörren. Information om hur du gör detta finns under fliken om portar. Det är viktigt att du återställer reglaget när du är färdig för annars fungerar inte dörröppnaren. En uppställd ytterdörr kräver också att du har koll på vilka som passerar in i huset.
Grillning
Du får på grund av brandrisken inte använda kolgrill på balkong eller uteplats. Gasolgrill får användas om avståndet är mer än 3 meter från fönster/balkongdörr, vilket innebär att du inte kan använda gasolgrill på balkongerna. För att få använda gasolgrill måste du också visa att läckagetest har genomförts.
Föreningen har en fast utegrill på innergården som alla våra medlemmar kan låna och använda.
Än en gång välkommen till vår förening!
Styrelsen