Lägenhetsnummer

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns.

Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, eller i ditt kontrakt.

Enligt en ny lag ska uppgifter om Sveriges bostäder samlas i ett lägenhetsregister. Lantmäteriet är den myndighet som samlar in uppgifterna. (OBS! Det finns alltså två olika typer av lägenhetsnummer. Det ena är det nya som Skatteverket använder sig av, börjar alltid med siffra 1. Det andra är det som föreningen använder sig av finns överst på din ytterdörr. Du använder numret även vid tvättstugebokning. Varje gång du kontakter föreningen för att få hjälp med ev. problem eller frågor är det alltså lägenhetsnummret som börjar med 2 som ska anges.)

För att förenkla det för våra medlemmar presenterar vi nedan en översättningstabell där ni kan se ert "gamla" nummer och översätta det till ert "nya" nummer. Det är alltså det nya nummret ni ska ange till Skatteverket och andra myndigheter.

Klicka på länken nedan för att ladda ner nya lägenhetsregistret.
(Filen är en PDF-fil och kräver Adobe Reader för att kunna öppnas.)

Översättningstabell för Bennebolsgatan nr 8.

Översättningstabell för Bennebolsgatan nr 10–14.

Översättningstabell för Bennebolsgatan nr 16–18.